| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
ineke1959
|
Geplaatst: Wo Mrt 03, 2010 22:15 Onderwerp: |
|
|
Het ziet er allemaal flitsend uit hoor . Wil je ook je recept van de massagebar delen. Ik heb dit ook eens geprobeerd. Gelijke delen (in gewicht) van bijenwas, sheabutter en cacaoboter. Geen succes, want het gleed niet lekker, voelde stroef aan. Ik had het recept van een Engelse site. Ik ben nog niet aan een nieuwe poging gewaagd. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Esmée Opschepper

|
Geplaatst: Do Mrt 04, 2010 12:10 Onderwerp: |
|
|
Hier heeft Hagga een paar foto's van haar BadJelly.
Kan het zo snel niet vinden maar meen me te herinneren dat wanneer je het niet gelijk gebruikt je het moet conserveren. Water en gelatine is een prachtige voedingsbodem.
 _________________ Opschepper
Women are Angels. And when someone breaks our wings, our spirit, or our hearts, we simply continue to fly...on a broomstick. We are flexible like that... |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Marleen ten Napel

|
Geplaatst: Za Mrt 06, 2010 12:19 Onderwerp: |
|
|
Ik zou het niet weten Eucalupta, heb het tot nu toe altijd met zetesol gedaan.
Wat is trouwens PNC? Jij bent altijd zo goed met afkortingen, maar ik bent blond!
Ik gebruik Zetesol als tenside, anders schuimt het niet en dat is natuurlijk wel de bedoeling met jellies.
Ik wil overigens toch proberen te komen op de NZC, want ik las dat jij een workshop geeft mallen maken en dat lijkt me geweldig. Als het zeker is zal ik me ervoor opgeven. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
lody
|
Geplaatst: Za Mrt 06, 2010 15:04 Onderwerp: |
|
|
| PNC is ook een gelbinder net als xanthaangum |
|
| Terug naar boven |
|
 |
eucalypta

|
Geplaatst: Za Mrt 06, 2010 16:31 Onderwerp: |
|
|
| Citaat: |
Ik zou het niet weten Eucalupta, heb het tot nu toe altijd met zetesol gedaan.
|
Sorry ik was nogal onduidelijk.
Ik had het niet over de tenside (Zetesol), maar over een vervanger voor de gelatine.
Afgezien van de bederflijkheid in combinatie met water, vind ik gelatine niet zo stabiel. Verder is het dierlijk (heb ik geen probleem mee, maar sommige mensen wel).
Dus toen dacht ik aan Xanthaangom of aan PNC (carbomeer dat je gebruikt voor het maken van een haargel bijv.)
Leuk dat je probeert te komen naar het zeepcongres  _________________
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Marleen ten Napel

|
Geplaatst: Za Mrt 06, 2010 22:30 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat moet volgens mij best lukken met een gelbinder, maar ik vind het prima met gelatine en veel goedkoper denk ik. Meestal gaan mijn brouwsels direct de douche in, dus met bederven geen probleem, maar een antirans op parabeen is misschien wel verstandig als je ze een tijdje wil bewaren. Ik heb thuis een koelkast speciaal voor zaken die voor het zepen aan bederf onderhevig zijn (was over na verhuizing). Bewaar ik ook mijn cremebasis en olie in, gaat tot nu toe prima.
Voor wat betreft mijn recept voor de massagebar, die ik best wil delen hoor.. Ik begrijp dat dit even zoeken is naar het juiste recept, want ik heb er ook even over gedaan. Weinig met bijenwas doen hierin of in kleine hoeveelheid, want dit geeft inderdaad een stroef resultaat, (nu bastel ik verschillende olie en vetten om te proberen), maar een goede basis vind ik de volgende:
20 gr. carnaubawas
20 gr. cacaoboter
20 gr. sheaboter
30 gr. arachideolie
20 gr. macadamiaolie
Ik houd van stevig geparfumeerd, dus gebruik meestal zo´n 80 dr. EO of PO.
Dit als basis, maar je kunt eindeloos varieren, doe ik ook. Altijd weer spannend wat het wordt...Succes!
Monica, de zeep was trouwens WP, voor het eerst geprobeerd. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
ineke1959
|
Geplaatst: Zo Mrt 07, 2010 13:35 Onderwerp: |
|
|
| Dank je wel Marleen, ik ga dit zeker proberen. Ik heb helaas geen carnaubawas, dat zal ik eerdaags eens kopen. Ik heb laatst jojobawas gekocht maar nog niet gebruikt, ik ga dat gewoon eens proberen. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Monica de Smalen
Geregistreerd op: 30 Jan 2010 Berichten: 1163 Woonplaats: oost-souburg
|
Geplaatst: Zo Mrt 07, 2010 21:39 Onderwerp: |
|
|
hoi Marleen,
gezellig gehad in je vakantie? Ik miste je al....
Je eerste wp en dan zo'n resultaat......petje af!
Ik heb me er nog niet aan durven wagen maar als ik dit zie dan moet ik het ook maar eens proberen.
bedankt voor je recept. Ik ga het op mn "boodschappenlijstje" zetten. Helaas nog niet veel winkels gevonden waar ik echt kan shoppen.
Kan het wel online bestellen natuurlijk maar dan zit je weer met verzendkosten en dan wil ik niet maar een of twee dingen bestellen.
groetjes Monica |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Marleen ten Napel

|
Geplaatst: Di Mrt 09, 2010 19:42 Onderwerp: |
|
|
Ja, ik snap m wel Monica, als ik een bestelling plaats is ie vaak ook met 2 nullen. Toch kun je het beste een grote bestelling in 1x plaatsen, scheelt veel, op den duur gebruik je het toch wel op tijd.
Zag trouwens even jou sieradensite, en we hebben alweer een gezamelijke passie, want ik maak ook kralen met glas en sieraden, ooit begonnen als edelsmid. Blijft een mooi vak! Nu te koud in mijn atelier
WP moet je echt proberen, is niet eens zo moeilijk. De kleur is wel iets lichter geworden, wel goed, want anders krijg je een beetje rode handen ben ik bang.
Ineke, de massagebar kun je ook wel met die jojobawas maken ipv carnauba. Carnaubawas is wel een harde wassoort, ik weet niet hoe dat met jojobawas is, maar anders vervang je gewoon een hoeveelheid vloeibare olie door jojobawas. Zo probeer ik ook uit en daar raak je steeds meer bedreven in. Gewoon doen, ontdekken en herontdekken
Succes! |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Monica de Smalen
|
Geplaatst: Di Mrt 09, 2010 19:55 Onderwerp: |
|
|
hoi marleen,
tja ik weet het...in een keer een grote bestelling is uiteindelijk wel goedkoper maar ja......er moet ook nog een cv in huis en de overloop moet nog behangen worden en de keuken wil ik nog wat op-pimpen....en...je snapt t
WP is echt iets wat ik zeker wil proberen. gewoon doen en kijken waar ik tegen aan loop. vanavond ga ik iig een zout-zeep maken. staat ook al een tijdje op mn to-do-lijstje
Vandaag bij een toko 5 flesjes kokosolie gekocht. Hij had er ook maar 5 Kan ik even mee vooruit. Hier in zeeland nog niet veel winkeltjes gevonden maar vandaag dus weer een nieuw adresje voor de kokos.
Edelsmid nog wel......mmmm droom al jaren van een leuke cursus wat een beetje die kant op gaat. Helaas nog niet gevonden of niet betaalbaar omdat het een complete opleiding is.
Maar mn sieraden van handgemaakte kralen, mn zeepkettingen en nu mn zeepjes houden me aardig van de straat
Ik ga maar eens aan mn zoutzeep beginnen. je hoort ervan
groetjes Monica |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Marleen ten Napel

|
Geplaatst: Di Mrt 09, 2010 20:03 Onderwerp: |
|
|
Good luck!
Ik heb een maandje geleden een zoutzeep gemaakt, recept van het forum, hele goede met goede adviezen.
Die van mij was tevens de eerste keer dat ik mijn zeep in de oven deed, jeetje, wat een avontuur. Hele oven vol grapefruitgeur (en de rest van het huis), silleconmal overstroomde bijna, maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. Ik heb er nog een, maar nog steeds niet zelf uitgeprobeerd. Laat je t resultaat even zien? |
|
| Terug naar boven |
|
 |
eucalypta

|
Geplaatst: Di Mrt 09, 2010 21:03 Onderwerp: |
|
|
| Citaat: |
Vandaag bij een toko 5 flesjes kokosolie gekocht. Hij had er ook maar 5 Kan ik even mee vooruit. Hier in zeeland nog niet veel winkeltjes gevonden maar vandaag dus weer een nieuw adresje voor de kokos.
|
Vraag aan de goede man of hij potten wil bestellen ipv flesjes; schelt enorm in de prijs (hier in Den Haag € 1,65 flesje 150 ml (of is het 200?) tegen 2,50 voor 500 ml in de plastic pot).
Levernacier zal wel KTC zijn - die levert beide. _________________
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Monica de Smalen
|
Geplaatst: Di Mrt 09, 2010 21:12 Onderwerp: |
|
|
Dat kan ik wel eens vragen....ik hoop dat hij me begrijpt.
Ik heb nu €2,= voor 250 ml betaald.
Mn zoutzeepjes liggen inmiddels in de voorverwarmde oven. (5 min op 250 graden en dan uit) De kookwekker op 15 min....dan weer even door het raampje gluren.
Ik heb het recept hier van het forum gehaald. (ik weet zo gauw even niet meer van wie )
Met amandel po en wat cacaopoeder zodat het mooi bruin is.
In de siliconenmal met 12 vormpjes. Ik had precies genoeg om ze allemaal te vullen....yes!
Het lijken nu wel chocolade cupcakes. Ik ga eens op zoek naar een recept van wp want hierop een mooie witte toef wp en het "gebakje" is kompleet
oh...wat is dit leuk
groetjes Monica |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Monica de Smalen
|
Geplaatst: Di Mrt 09, 2010 21:13 Onderwerp: |
|
|